فهرست بستن

گفت وگوی تفصیلی ایسنا با سید امیر حسینی معاون فرهنگی ـ آموزشی سازمان تربیت بدنی

با توجه به ماموريت معاونت فرهنگي وآموزشي سازمان تربيت بدني جمهوري اسلامي ايران مبني بر گسترش فعاليتهاي آموزشي، پژوهشي،فرهنگي و ورزشي، مهمترين برنامه‌هاي اين معاونت در سال 80 بر اساس همين برنامه ها تدوين شده اند.

سيد امير حسيني معاون فرهنگي ـ آموزشي سازمان تربيت بدني در گفت‌وگو با ايسنا ضمن بيان اين مطلب به تشريح مهمترين برنامه‌ها و اولويتهاي كاري سال 80 اين معاونت پرداخت و گفت: مهمترين اولويتهاي معاونت فرهنگي و آموزشي سازمان تربيت بدني با توجه به ماموريت و رسالت اين معاونت، توسعه فعاليتهاي آموزشي و امور پژوهشي، فرهنگي و ورزشي مي‌باشد.به نحوي كه در بخش آموزش، طرح آموزش مربيان و ورزشكاران سراسر كشور را برنامه ريزي كرده‌ايم. براساس اين طرح هر ماه در مربيان سراسر كشور را دورهم جمع كرده و پيرامون يكي از موضوعات مهم ورزشي با آنها به بحث و تبادل نظر خواهيم پرداخت. همچنين شش كارگاه ورزشي براي اين طرح پيش بيني شده و حدود 50 مربي در اين كارگاهها حضور پيدا مي‌كنند. همچنين تعدادي همايش علمي براي اين مربيان در نظر گرفته شده است.

وي در ادامه خاطر نشان كرد: يكي از طرحهاي جديد اين معاونت در سال 80 تشكل مربيان ورزشي جمهوري اسلامي ايران در قالب تشكيل انجمن مربيان كشور است كه اميدواريم با سازماندهي و تشكل اين انجمن به عنوان يك نهاد مدني بتوانيم در توسعه فعاليت مربيان و ارائه مشاوره‌هاي لازم به مديران ورزشي اثرگزار باشيم. همچنين تجليل از مربيان برجسته استانها كه نقشي پر اهميت در كشف،پرورش و هدايت استعدادهاي ورزشي دارند را نيز در هفته معلم و سالگرد استاد شهيد مرتضي مطهري دنبال خواهيم كرد و مقرر شده كه با بخشنامه‌اي كه از سوي مهندس هاشمي‌طبا رياست سازمان تربيت بدني صادر مي‌شود، كميته‌هايي در اين زمينه‌ها تشكيل شود.

سيد اميرحسيني در ادامه به مهمترين برنامه‌هاي پژوهشي و فرهنگي حوزه تحت مديريت خود اشاره كرد و افزود: در اين بخش، طرحها وبرنامه‌هاي متعددي در سال 80 دنبال خواهد شد، اما از مهمترين طرح‌ها،مي‌توان به طرح مشتركي كه با همكاري تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش،فدراسيون دوو ميداني و معاونت فرهنگي، آموزشي سازمان تربيت بدني در جهت توسعه ورزش‌هاي پايه به ويژه دوو ميداني مطرح شده،اشاره كرد.بدين ترتيب كه در نظر است طرح ”دويدن، سلامتي و افتخار” با هدف كمك به ترويج ورزش دوو ميداني و گسترش ورزش پايه در ميان دانش آموزان و به ويژه نوجوانان و جوانان به اجرا درآيد. وي در ادامه گفت: گسترش ورزش تير اندازي به عنوان يكي از ورزشهاي پر مدال ورزشي كه دين مبين اسلامي بر آن تاكيد كرده نيز از برنامه‌هايي است كه مورد نظر ماست.انشاء الله بتوانيم با همكاري فدراسيونها و ديگر ارگانهاي ذيربط بستر مناسبي را براي توسعه اين ورزش فراهم كنيم.گسترش و فراملي كردن ورزش زورخانه كه در واقع احيا سنتهاي پهلواني و ميراث فرهنگي ايران مي باشد نيز يكي از محورهايي است كه در سال 80 دنبال خواهد شد.

معاون فرهنگي – آموزش سازماني تربيت بدني در ادامه خاطر نشان كرد: مسابقات عكاسي ورزشي و ادبيات قصه نويسي و داستان نويسي ورزش به ويژه مسابقات ادبيات داستان نويسي كه با همكاري شبكه راديويي ورزش اجرا خواهد شد، توسعه فرهنگ ديني و آموزش قرآن و نهج‌البلاغه و گسترش مضامين اخلاقي كه در مسابقات مربوطه نيز اجرا خواهد شد، گسترش فرهنگي نماز و توسعه نماز خانه‌ها و مساجد در ورزشگاهها،اجراي برنامه‌هاي فرهنگي كه در جهت ارتقاء سطح بينش تماشاگران در اماكن ورزشي، همكاري با رسانه‌هاي گروهي و هماهنگي در سياست گذاريهاي بخش فرهنگي، آموزشي كشور، گسترش طرح فرهنگي بازيهاي جوانمردانه و تشويق و ترغيب ورزشكاران به رفتارهاي جوانمردانه نيز از ديگر برنامه‌هاي فرهنگي است كه در سال 80 دنبال خواهد شد.

سيد امير حسيني در پاسخ به اين پرسش خبرنگار ايسنا كه يكي از رموز موفقيت‌ مديران، نقد عملكرد خود مي‌باشد شما چگونه عملكرد خود در سال 79 را نقد مي‌كنيد،گفت: ساختارهاي اداري كشور، ساختارهاي وظيفه گرا هستند، در اين ساختارهاي وظيفه گرا هر مديريت و معاونتي در بخش خود شرح وظايفي كه به آنها ارجاع شده به تصويب رسيده را دنبال مي‌كند. در واقع نوع نگاه اگر به شرح وظايف باشد، مجموعاً اين معاونت نيز روند موفقيت آميزي را در سال گذشته دنبال كرده، اما اگر نوع نگرش ما در ارزيابي‌ها، نگرشي ماموريت گرا و رسالتگرا باشد، در آن صورت بايستي با توجه به اهدافي كه طراحي مي‌كنيم فعاليت نمائيم، در واقع آن هدف گذاريهاي كمك مي‌كند كه ما ارزيابي نسبت به كارمان داشته باشيم. به هر حال در مجموع همكاران ما زحمت كشيدند در حدي كه شرح وظيفه و مقررات به آنها اين وظايف را به آنها محول كرده، عملكردشان مثبت بوده و اميدواريم كه اين ماموريت خطيري كه در بخش فرهنگي به ما محول شده را بتوانيم با همكاري ديگر نهادهاي به انجام برسانيم.

وي در پاسخ به اين سوال كه معاونت فرهنگي و آموزشي سازمان تربيت بدني تا چه برنامه هايي در جهت ايجاد نوعي نگرش حرفه‌اي و بستر سازي فرهنگي جهت پديد آوردن زمينه تفكر حرفه‌اي و در نتيجه قانونمند شدن ورزش كشور در نظر دارد گفت: ساختاري كه مربوط به حرفه‌اي شدن ورزش مي‌باشد، بايستي تعريف شخصي خود را داشته باشد. ما معتقديم كه اين ساختارها هستند كه رفتارها را به وجود مي‌آورند، ما با هدف گذاريهايي كه مي‌كنيم، ساختارهايي كه در خدمت رسيدن به آن اهداف هستند را بدست مي‌آوريم. هر چقدر در ساختارهاي حرفه‌اي گري با تفكرات بيشتر و تعاريف مشخص‌تر اقدام نمائيم،نتايج مناسب‌تري را به دست مي‌آوريم. با اين وصف در بخش حرفه‌اي به ويژه لازم است كه در تعاريف قبلي در خصوص باشگاهها يك بازنگري صورت بگيرد تا با بازنگري در امر قوانين، مقررات، اهداف و كلاً ساختار باشگاهها بتوانيم ساختارهاي كار آمد را طراحي كنيم.

معاون فرهنگي ـ آموزشي سازمان در ادامه تصريح كرد: البته بحث باشگاهها ، ماموريت و وظيفه اي‌است كه به عهده ديگر معاونتهاي سازمان تربيت بدني واگذار شده، اما ما در حد وظايفمان آمادگي همكاري در اين قضيه را داريم.

وي در ادامه به ضرورت سياست گذاري باشگاهها و فدراسيونها در جهت حركت به سمت حرفه‌اي شدن اشاره كرد و گفت: آنچه كه ساختار ورزشي را شكل مي‌دهد، ورزشكاران، باشگاهها، هياتها ، انجمنها و بعد خود فدراسيونها مي‌باشند. در واقع فدراسيونها از مجموعه فعاليتهايي كه در سطوح باشگاه انجام مي‌گيرد بهره‌برداري مي‌كنند، هر قدر باشگاههاي ما سازنده و مولد باشند، قطعاً فدراسيونهاي ورزشي مي‌توانند بهره‌مندي بيشتري از باشگاهها داشته باشند. در حال حاضر به جهت فقدان اين موضوع كه حلقه مفقوده‌اي است. بسياري از فدراسيونهاي ما اجباراً كار باشگاه را دنبال مي‌كند.

سيد امير حسيني در پايان افزود: اجراي همين روش نيز در سطح جهان و المپيك سابقه داشته است. اما كار بنيادي اين است كه باشگاهها بتوانند تعاريف مشخص تري از خودشان داشته باشند و به عنوان موسسات عمومي غير دولتي و موسسات خصوصي خود را با تعاريف و ماموريتهاي ويژه ساماندهي بكنند تا پاسخگوي نيازهاي ورزشي كشور باشند.

مطالب مرتبط