فهرست بستن

سيد امير حسيني در گفت وگو با ايسنا: تصويب طرح به رسميت شناختن حق پخش مسابقات از سوي صدا و سيما به تقويت ورزش كمك خواهد كرد

تصويب طرح به رسميت شناخته شدن حق پخش مسابقات ورزشي از سوي صدا و سيما باعث رشد و ارتقا سطح كيفي ورزش خواهد شد. سيد امير حسيني معاونت فرهنگي و آموزشي سازمان تربيت بدني در گفت وگو با خبرنگار سرويس ورزشي ايسنا ضمن بيان مطلب فوق افزود: از سوي نمايندگان ورزشي مجلس شوراي اسلامي، طرحي مبني بر به رسميت شناختن حق پخش مسابقات ورزشي و تخصيص بخشي از در آمد آن به ورزش كشور و همچنين به منظور جبران كاهش تماشاچيان در استاديومها پيشنهاد شد. نمايندگان مجلس در اين طرح در نظر دارند كه با قراردادهايي كه با صدا و سيما منعقد مي گردد، حق پخش را به رسميت بشناسند و درصدي از درآمدهاي پخش مسابقات توسط صدا و سيما و تبليغاتش به ورزش اختصاص پيدا كند.

وي ادامه داد: از نظر كارشناسي به رسميت شناختن چنين حقي موجب تقويت بيشتر ورزش مي‌شود. بخصوص اينكه در حال حاضر ورزش از جهت اعتبارات جاري با مشكلات عمده‌اي روبروست. حق پخش مسابقات ورزشي يكي از منابع در آمدي شناخته شده براي ورزش در تمام جهان است كه تلوزيونهاي دولتي و خصوصي در دنيا اين حق را مي شناسند و به آن عمل مي كنند و پرداخت اين حقوق محاسن بسياري دارد. در حال حاضر به جهت ارزان بودن توليد برنامه‌هاي ورزشي صدا و سيما استقبال زيادي از آن مي‌كند. هر دودستگاه ورزش و صدا و سيما وظيفه‌ي توسعه و گسترش فعاليتهاي ورزشي و تهيه،توليد و اجرا برنامه‌هاي ورزشي جذاب را بر عهده دارند. سيد امير حسيني در ادامه افزود: به نظر من ورزش به وجود رسانه‌ها نياز دارد؛ زيرا رسانه‌ها باعث گسترش ورزش و ايجاد در آمد براي آن مي‌شوند،همچنين رسانه‌ها نيز به ورزش نياز دارد چرا كه موجب ايجاد جذابيت در برنامه‌ها و رضايت مخاطبين مي شود. بطور كلي منافع دو جانبه‌اي به موجب اين طرح براي هردو دستگاه ايجاد مي‌شود.

معاونت فرهنگي و آموزشي سازمان تربيت بدني حركتهايي را كه در زمان دكتر لاريجاني و دكتر پورنجاتي در اين زمنيه صورت گرفته بود را مثبت خواند و گفت: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در زمان دكتر لاريجاني و بويژه دكتر پورنجاتي كه معاونت صدا و سيما را بر عهده داشتند حركتهاي پايه‌اي و اساسي در اين زمينه بوجود آمد و باعث شد نگاههاي يكسويه و غير عادلانه كه در مورد ورزش وجود داشت به جهتي عادلانه سوق يابد، چرا كه صدا و سيما در قبل مدعي بود كه حتي از تبليغات محيطي درون ورزشگاهها 80 درصد، سهم داشته است.همچنين در زمان دكتر لاريجاني و دكتر پورنجاتي طي قراردادي كه بين صدا و سيما و سازمان تربيت بدني منعقد شد، اين حق براي دستگاه ورزش به رسميت شناخته و يك منبع در آمدي مناسب براي ورزش فراهم شد، بخصوص كه تبليغات محيطي در ورزشگاهها در آمد نسبتا مناسبي براي جام آزادگان داشت.

وي در ادامه افزود: اگر حق پخش تلويزيوني از سوي صدا و سيما به رسميت شناخته شود، باشگاهها و فدراسيونهاي ورزشي به يك منابع مالي جديد دست مي‌يابند و از طرفي موجب ارتقاء كيفيت برنامه‌هاي صدا و سيما نيز مي‌شود. با توجه به قراردادي كه منعقد خواهد شد، باشگاهها، صدا و سيما و فدراسيونها موظف مي شوند،كه به تعهدات خودشان عمل نمايند، و از بلاتكليفي موجود نيز خارج شوند. به نظر من ورزش و صدا و سيما يك خانواده‌ با اهداف مشترك را تشكيل مي‌دهند و هدف هردو دستگاه فرهنگ سازي براي جوانان و ارتقاء سطح كيفي ورزش مي‌باشد.

سيد امير حسيني در خصوصي تبعات اين طرح، تصريح كرد: تصويب اين طرح موجب اشتغال بيشتر و ايجاد شركتهاي تخصصي جهت ارائه خدمات مناسبتر به ورزش و تلويزيون مي‌گردد و همين طور باعث مي‌شود كه به رشته‌هاي ورزشي به جز فوتبال نيز توجه بيشتري شود و در آينده ساير رشته‌هاي ورزشي كه امروز در سايه ورزش فوتبال قرار دارند مورد توجه بيشتري واقع شوند.

معاون فرهنگي و آموزشي سازمان تربيت بدني در ادامه خاطر نشان كرد: اميدوارم با حمايت نمايندگان مجلس و اعمال اصلاحاتي كه در ماده‌ي واحده‌ي اين طرح به علت مشكلاتي كه از لحاظ اجرايي وجود دارد، اين طرح به تصويب برسد. وي درپايان افزود: البته خوشبختانه كليات اين طرح در كميسيون فرهنگي مجلس به تصويب رسيده و انشاء الله با همكاري و مساعدت ساير نمايندگان در صحن مجلس قدمهاي مثبت‌تري براي پيشرفت ورزش برداشته شود.

مطالب مرتبط