فهرست بستن

گفت و گوی تفصیلی ایسنا با سید امیر حسینی – معاون آموزشی و فرهنگی سازمان تربیت بدنی – پیرامون صنعت حمایت كنندگان مالی از ورزش (sponsorship)

1380/08/28
11-19-2001
12:38:08
8006-02677: کد خبر

خبرگزاری دانشجویان ایران – تهران
سرویس: ورزشی

ورزش بهترین جایگاه و زمینه برای حضور صنایع ایران و رقابت آنها در عرصه بین‌المللی است.

سیدامیر حسینی معاونت فرهنگی و آموزش سازمان تربیت بدنی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی ایسنا ضمن بیان مطلب فوق افزود: در ابتدای قرن بیستم موضوع تعیین منابع مالی برای ورزش از طریق كمكهای مردمی و داوطلبانه شكل گرفت. این موضوع را ما در بازیهای المپیك كه اولین دوره آن در سال ‌١٩٩٦ برگزار شد، شاهد بودیم. اما روند رو به پیشرفت ورزش و جذابیتهای تبلیغاتی آن برای كشورها مورد توجه بیشتری واقع شد و از ابتدای قرن بیستم این روند به سمت سرمایه گذاری دولتها جهت توسعه ورزش، به ویژه ورزش قهرمانی سوق پیدا كرد. در گذشته، ما در بازیهای المپیك شاهد مبارزه دو ابرقدرت جهانی و یا دو بلوك مختلف سرمایه‌داری و جهان سوسیالیستی بودیم و این رقابتها كه خودش را به راحتی در مسابقات ورزشی نمایان می‌كرد، روند را به سمتی سوق داد كه دولتها بیشترین سرمایه‌گذاری و نقش را در تدارك قهرمانان و تیمهایشان ایفا كنند. اوج این موضوع در نیمه اول قرن بیستم بود. اما از نیمه دوم قرن بیستم و بعد از جنگ جهانی دوم، روند به سمت دیگری حركت كرد. به طوریكه از دهه‌ی ‌٨٠ در واقع جهت‌گیریها تغییرات عمده‌ای كرد و اسپانسرشیپ‌ها به عنوان یكی از مهمترین منابع درآمدی برای بازیهای المپیك شناخته شدند و كمیته بین‌المللی المپیك به منابع مختلف مالی تكیه كرد.

وی ادامه داد: وجود اسپانسرشیپها منجر به وجود آمدن marceting یا بازاریابی در ورزش شد كه به رشد قابل توجهی دست یافت. همچنین رایت تلویزیونی نیز باب شد و سیر صعودی پیدا كرد، به طوریكه در سال ‌٢٠٠٠ بیش از ‌٥/٢ میلیارد دلار برای این موضوع در نظر گرفته شد و تا به امروز ادامه پیدا كرد.همچنین اجازه استفاده از آرم و نشان كمیته المپیك و باشگاهها مورد توجه قرار گرفت و یكی از رقمهای درآمدی در بازیهای المپیك شد. در ایران نیز در دوره‌ گذشته هیات اجرایی كمیته ملی المپیك، برای نخستین بار موضوع sponsership در ورزش ایران به طور جدی مطرح شد و شركتها و سازمانهای مختلف شكل گرفتند و برای برخی از رویدادها كه عمدتا بازیهای غرب آسیا و بازیهای المپیك سیدنی ‌٢٠٠٠ بود، مورد استفاده قرار گرفتند. همین طور در بازیهای همبستگی بانوان كشورهای اسلامی sponsership وارد میدان ورزش شد.

وی ادامه داد: اصولا برای تامین بودجه مورد نیاز، فدراسیونها باید تكیه خودشان را از منابع دولتی خارج كنند تا بتوانند در آینده به یك منابع درآمدی مطمئنی دست یابند، كما اینكه ما در خصوص باشگاههای انگلستان شاهدیم كه برخی از آنها بیش از یكصد سال عمر دارند و جزو ثروتمندترین سازمانهای ورزشی دنیا هستند و یا سرمایه‌گذاریهای كه انجام داده و امكاناتی كه فراهم كرده‌اند.‌دوام و حیات آن باشگاه را تامین كرده‌اند.

معاونت آموزشی و فرهنگی سازمان تربیت بدنی در خصوص زمینه‌های ایجاد اسپانسرشیپها در ورزش ایران تصریح كرد: بحث sponsership حدود یك دهه است كه در ورزش ایران مطرح شده كه همكاری صدا و سیما و سازمان ورزش برای رشد آن یك امر الزامی است. زیرا ورزش به صدا و سیما، از این جهت كه ورزش را عرضه و جذابیت را برای حمایت كنندگان مالی به وجود می‌آورد ،نیازمند است و هم صدا و سیما به ورزش از این جهت كه از طریق جذابیتهای ورزشی به برنامه‌های خود تنوع ببخشد،نیاز دارد. بنابراین باید یك همكاری مشترك بین ورزش و رسانه‌های گروهی به وجود بیاید. به طور كلی رسانه‌های گروهی زمینه‌های دستیابی به منابع مالی جدید را به وجود می‌آورد. اما این امر را باید مورد توجه قرار دهیم كه امروز رقابتهای سطح بالای قهرمانی و ارائه نمایشهای عالی آنان، بدون حمایتهای دولتها میسر نیست. زیرا ورزش قهرمانی كار هزینه بری‌است و نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. در نتیجه نیاز به منابع مطمئن مالی دارد. لذا با توجه به اینكه ورزش مقوله‌ایست كه در تحكیم همبستگی و وفاق ملی موثر است، سرمایه‌گذاری‌های دائمی در امر ورزش قهرمانی كاملا ضروری و لازم است كه دولتها در این خصوص سرمایه‌گذاری كنند.البته دولتها از این سرمایه‌گذاری استفاده دو جانبه‌ای خواهند برد و علاوه بر اینكه ارتقاء سطح بهداشت و سلامتی را در جامعه‌شان تضمین كرده‌اند، از جهت معرفی بین‌الملل و محبوبیت اجتماعی سهم می‌برند و از سوی دیگر به وضعیت اقتصادی مطلوبتری دست می‌یابند.

وی در خصوص راههای مبدل نمودن ورزش ایران از حالت هزینه بر به حالت درآمدزا تصریح كرد: در این مسئله مولفه‌های مختلفی وجود دارد.رشد اقتصادی یك جامعه یكی از مولفه‌های مهم است. یعنی صنایع ما در گذشته به علت داشتن نظام اقتصادی تك محصوله و كاملا دولتی، امكان حضور در عرصه رقابت را نداشتند. اما با سیاستگذاریهای برنامه پنج ساله سوم، لازم است كه صنایع ما برای دوام و بقای خودشان وارد عرصه جهانی و فراملی شوند و خودشان را مطرح نمایند و اگر بخواهند در این عرصه‌ها مطرح شوند، قطعا تبلیغات به عنوان مهمترین عامل برای معرفی كالاهای ایرانی می‌تواند مطرح شود.با شرایط جدید رقابتی است كه كمپانیهای كره‌ای بازار ایران را از نظر تبلیغاتی تسخیر می‌كنند. كمپانی‌های بزرگ به اهمیت تبلیغات در حوزه ورزش بیشتر پی برده‌اند. اگر صنایع ما بخواهند در صحنه‌های فراملی مطرح شوند.‌باید از امكانات تبلیغاتی ورزش به نحو موثری استفاده كنند. متاسفانه امروز اعتبارات تبلیغاتی كه از سوی شركتها برای تبلیغ كالاها در نظر گرفته می‌شود، در كشور ما بسیار محدود است. اما با توجه به اهداف و سیاستهای برنامه‌ی پنجم مقرراتی به تصویب رسید كه هزینه‌های تبلیغاتی به عنوان هزینه‌های قابل قبولی مطرح شد. به هر حال اگر صنایع ما خواهان حضور در عرصه‌های بین‌المللی هستند، باید از طریق حوزه‌‌ی ورزش به تبلیغات كالاهای خود بپردازند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط