فهرست بستن

/بررسي چالش‌هاي ورزش ايران/ اميرحسينی: مديرييت‌ها بيل‌وكلنگی است

انجمن نويسندگان، خبرنگاران و عكاسان ورزشي ايران و گروه تربيت بدني دانشگاه تربيت مدرس “نشست بررسي چالش‌هاي ورزش ايران با محوريت تغييرات انجام شده در راس برخي از فدراسيون‌ها” را عصر روز يك شنبه در محل سالن علامه جعفري دانشكده‌ي تربيت‌بدني دانشگاه تربيت مدرس در حالي برگزار كرد كه بازهم مديران ارشد اجرايي ورزش كشور علي‌رغم دعوت به اين نشست نيامده بودند. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست پيشكسوتان فوتبال، دانشجويان مقاطع كارشناسي ارشد و دكتراي رشته‌ي تربيت بدني و اساتيد مطرح اين رشته حضور داشتند و به بررسي و تحليل تغييرات اخير سازمان تربيت بدني پرداختند.

علي‌رغم اينكه جامعه‌ي هدف اين گونه نشست‌ها مسوولان ارشد ورزش كشور هستند اما، باز هم مثل گذشته جاي خالي مسوولان اجرايي در اين نشست مشهود بود. علي‌رغم اينكه از تمام روساي فدراسيون‌ها براي بررسي چالش‌هاي ورزش دعوت شده بود اما، هيچ يك از روساي فدراسيون‌ها به اين نشست نيامدند. علي مرادي، رييس اسبق فدراسيون وزنه‌برداري كه از ابتداي جلسه در دانشگاه تربيت مدرس حاضر شده بود وي نيز تا پايان در اين جلسه حضور نداشت. البته حضور مسوولان اجرايي رده‌هاي پايين‌تر نسبت به ساير همايش‌هاي علمي چشمگيرتر بود و تعدادي از پيشكسوتان ورزش در نشست حضور داشتند.

عبدالحميد احمدي، رييس انجمن ورزشي‌نويسان در ابتداي اين نشست با اشاره به عدم حضور مسوولان اجرايي ورزش كشور تصريح كرد: من خودم شخصا با سعيدلو، سجادي، واعظي‌آشتياني، قاسمي، افشارزاده و هاشمي‌طبا تماس گرفتم و از آنها خواستم كه در اين جلسه شركت كنند. احمدي افزود: هدف از برگزاري سلسله نشست‌هاي بررسي چالش‌هاي روز ورزش اين است كه در يك فضاي علمي و دانشگاهي درمورد مشكلات اصلي ورزش كشور صحبت كرده و از فكر دانشگاهيان بهره ببريم. ما مي‌خواستيم پاي مديران اجرايي را به مباحث علمي باز كنيم و فرصت را براي همفكري و تعامل اين دو قشر ايجاد كنيم. در همين راستا تا پايان سال جاري سه نشست ديگر در تاريخ‌هاي 27 دي، 18 بهمن و 9 اسفند برگزار خواهد شد.

منوچهر زندي، نخستين سخنراني بود كه در ارتباط با مديريت تغيير سخنراني كرد و گفت: متاسفم كه كساني كه بايد در اين جلسه حضور داشته باشند، باز هم نيامدند. عده‌اي از اينها نمي‌خواهند كه اين رابطه بين بدنه‌ي علمي و اجرايي برقرار شود. در ميان اين عده، ما نديده‌ايم كه كسي دغدغه‌ي ورزش را داشته باشد.

وي افزود: بحث تغييرات اخيري كه در سازمان تربيت بدني رخ داده همه را نگران كرده است و اين نگراني به حق است. به نظر من در ورزش كشور چند مشكل اساسي وجود دارد. نخست اينكه محيط ورزش به لحاظ حقوقي و مالي ضعيف است. قوانين حقوقي ورزش براي نخستين بار در سال 1350 (همزمان با تاسيس سازمان ورزش) نوشته شد و از آن زمان تاكنون اين قوانين بازبيني نشده است و سازمان تربيت بدني به عنوان متولي اصلي ورزش هرگز مسير اين كار را هموار نكرده است.

دبير انجمن خبرنگاران ورزشي نويسان در ادامه با اشاره به اينكه پيش نويسي از برنامه‌ي پنجم توسعه را مطالعه كرده‌ام، تاكيد كرد: هيچ يك از مشكلات ورزش از طريق اين پيش نويس حل نخواهد شد. در حالي كه دولت مردان مي‌گويند كه ورزش ويترين هر دولت است اما، به آن توجه چنداني ندارند. علي‌آبادي به دليل عدم موفقيت در ورزش عوض شد. امروزه رييس هر دولتي حق دارد كه معاونان خود را عوض كند اما، بايد ببينيم كه اين تعويض و تغيير از كدام مسير صورت بگيرد. وقتي يك مدير انتخاب مي‌شود برچه اساسي انتخاب مي‌شود؟ چگونه حذف مي‌شود؟ تجربياتش كجا استفاده مي‌شود؟ مديري كه مي‌آيد، از كجا مي‌آيد، به چه دليل انتخاب مي‌شود و قرار است چكار كند؟ در واقع تغيير در همه جاي دنيا اتفاق مي‌افتد اما، بايد ببينيم كه دنيا چگونه تغييرات را انجام دهد. آيا در دنيا هم وقتي يك مدير آمد، يك اتوبوس آدم را با خود مي‌آورد؟ تغييرات با اين حالت اتلاف وقت و هزينه در كشور است.

وي گفت: حالا بايد ببينيم چه كار كنيم. با يك نگاه كوتاه به كشورهاي صاحب نام در ورزش خيلي راحت مي‌توان جواب اين سوال را دريافت. از زماني كه سعيدلو رييس سازمان تربيت بدني شد، قول تشكيل يك اتاق فكر (شوراي راهبردي ورزش) را داد. اما، تاكنون و با گذشت چهار ماه هيچ اتفاقي نيفتاده است. در تمام دنيا هرم ورزش از پايين به بالا چيده مي‌شود، باشگاه‌ها روساي هيات‌هاي كوچك را تعيين مي‌كنند، روساي هيات‌هاي شهرستان روساي هيات‌هاي استان‌ها را بر سر كار مي‌گذارند و روساي هيات‌هاي استان‌ها در يك مجمع اصولي رييس فدراسيون را انتخاب مي‌كنند اما، ما از بالا به پايين هرم را مي‌چينيم. رييس سازمان تربيت بدني معاونان خود را انتخاب كرده و معاونان او روساي فدراسيون‌ها را. در اكثر فدراسيون‌ها حكومت‌هاي تك نفره وجود دارد و وقتي يك نفر مي‌رود، همه چيز را با خود مي‌برد. زندي به تغييرات فدراسيون فوتبال در آلمان اشاره كرد و گفت: فدراسيون آلمان تاكنون پنج رييس عوض كرده كه دو نفر آنها مرده‌اند و يك نفر هم در 83 سالگي تغيير يافته اما، در ايران از زمان تشكيل فدراسيون تاكنون 27 رييس فدراسيون عوض شده است. در تمام فدراسيون‌هاي ايران تنها يك مجمع (آن هم از زور فشار فيفا) اصولي تشكيل شد. با اين وجود 74 نفر در اين مجمع حضور داشتند كه 72 نفر آنها دولتي بودند و به جز روساي هيات‌ها و افراد دولتي فقط صفايي فراهاني (چون عضو فدراسيون بين‌المللي فوتبال بود) غير دولتي به اين مجمع آمد. اين افراد دولتي آمدند تا فرمان رييس وقت سازمان را اجرا كنند. براي بهبود اوضاع ورزش كشور چاره‌اي نداريم جز اينكه انتخاب رييس فدراسيون از مجمع عمومي بجوشد. به نظر من در حال حاضر اين تغييرات در سازمان تربيت بدني دارد به صورت يك ديكتاتوري صورت مي‌گيرد. بركناري روساي شنا و تنيس روي ميز در حالي كه در فدراسيون‌هاي بين‌المللي سمت دارند، كار درستي به نظر نمي‌رسيد.

وي در پايان گفت: عضويت در فدراسيون‌هاي بين‌المللي و داشتن عضويت در IOC از افتخارات هر كشور است و بسياري از كشورهاي آسيايي از اين افتخار بهره‌مندند در حالي كه ما فقط يك نماينده در IOC داشتيم و براي رسيدن به اين عضويت سال‌ها برنامه‌ريزي كرده بوديم اما، با تغييرات خودخواهانه خيلي راحت اين نماينده را كنار گذاشتيم.

به گزارش ايسنا؛ دكتر محمد احساني – عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس از ديگر سخنرانان اين جلسه بود و گفت: علت اينكه جامعه‌ي اجرايي به مجالس علمي نمي‌آيند، اين است كه آنها نمي‌خواهند در اين جلسات حضور داشته باشند چرا كه با حضور در مجامع علمي بايد جوابگو شوند. ببينيد كه كدام مدير ورزشي براساس يك رابطه و شرايط احراز برنامه ارايه كرده است. در كشورهاي دنيا حتي مدير مدرسه يا رييس باشگاه هم بايد برنامه ارايه دهد اما، ما اصل برنامه‌ريزي را حتي در فدراسيون‌هاي خود فراموش كرده‌ايم. وقتي “پرس” مي‌خواهد رييس باشگاه رئال شود، در برنامه‌هاي خود قول داد كه رئال را ثروتمندترين باشگاه جهان مي‌كند اما، گفت قول قهرماني نمي‌دهم. در سال 2005 همين اتفاق افتاد و رئال ثروتمند شد.

وي ادامه داد: اما، مديران ما برنامه ارايه نمي‌دهند چرا كه با ارايه دادن برنامه بايد به جامعه پاسخگو باشند. وقتي هدفي نداشته باشيم، به هر جايي كه برسيم مي‌توانيم ادعا كنيم كه موفقيم. اما، اگر براساس يك هدف و چشم‌انداز پيش برويم، اگر به نقطه‌ي تعيين شده در هدف اصلي خود نرسيم، بايد علت عدم موفقيت خود را توضيح دهيم. احساني گفت: اگر قرار است يك مدير سياسي در راس ورزش قرار بگيرد، بهتر است بتواند با توجه به موقعيت خود پول در ورزش كشور تزريق كند و در كنارش از كادر اجرايي قوي و علمي بهره بگيرد. اما، در حال حاضر سياسي‌ها حتي نتوانسته‌اند پولي در ورزش تزريق كنند.

احساني تغييرات انجام شده در فدراسيون‌ها را مناسب ندانست و گفت: در مباحث مديريت تغيير آمده كه بايد تغييرات طبق اصول، شرايط و ضوابط خاصي صورت بگيرد. وقتي ندانيم چرا داريم تغيير مي‌دهيم، نتيجه‌اي از تغيير نخواهيم گرفت. در اين جلسه، همچنين اميرحسيني به ارايه مباحثي پيرامون مشكلات ورزش كشور پرداخت و گفت: سياسي بودن، تغييرات جناحي، عدم توجه به مباحث علمي و توسعه‌ي علم در كشور، فاصله‌ي بين بدنه‌ي علمي و اجرايي و … از مهمترين مشكلات پيش روي پيشرفت ورزش ايران هستند.

وي گفت: درحال حاضر مديريت بيل و كلنگي در ورزش حاكم شده و چون روي نوجوانان كار نكرده‌ايم حتي كسب رتبه‌ي ششم را در گوانگجو روشن نمي‌بينم. زماني تغيير و تحول نتيجه بخش است كه براي آن برنامه داشته باشيم در غير اين صورت از تغييرات نتيجه نخواهيم گرفت.

در ادامه‌ي اين نشست كه با همكاري اجرايي ايسنا برگزار مي‌شد، جلسه پرسش و پاسخي با حضور حاضران برگزار شد. يكي از حضار پرسيد: در قانون اساسي آمده كه فدراسيون‌هاي ملي هر كشور نماينده‌ي فدراسيون‌هاي جهاني هستند (يعني دولت‌ها نبايد در امور فدراسيون‌هاي ملي دخالت كنند) از طرف ديگر در اساسنامه‌ي فدراسيون آمده است كه رييس سازمان تربيت بدني مي‌تواند رييس انتخاب شده از طريق مجمع را عزل كند. اين خلاء قانوني را چگونه توجيه مي‌كنيد، كه قراخانلو در پاسخ گفت: متاسفانه در ورزش كشور بحث مشكلات قانوني وجود دارد و عدم توجه به محيط قانوني ورزش، مشكلات قانوني زيادي را پيش روي ورزش كشور قرار داده است.

يكي از حضار پرسيد اين چه انتخاباتي است كه مجمع برگزار مي‌كنيم و فقط يك نفر كانديد مي‌شود و آن يك نفر راي مي‌آورد و سايرين را از ميدان خارج مي‌كنيم، كه اميرحسيني در پاسخ گفت: در بعضي از فدراسيون‌ها مثل فدراسيون قايقراني دنيامالي در طول دوران مديريت خود توانست پول زيادي را به ورزش قايقراني تزريق كرده و به خوبي باعث پيشرفت اين ورزش شود. بنابراين ديگران خود را در سطح رقابت با دنيامالي نديدند. كه فردي كه سوال را پرسيده بود، گفت: مگر دنيامالي از جيب خودش به ورزش پول داده؟ پول را از يك قسمت دولت به قسمت ديگر آورده و اين كار درست نيست.

يكي از دانشجويان دكتراي دانشگاه تربيت مدرس خطاب به اميرحسيني گفت؛ آقاي اميرحسيني شما از برخوردهاي سياسي در ورزش ياد كرديد، آيا خودتان هم سياسي انتخاب شده بوديد؟ در زماني كه در راس كار قرار داشتيد، چه كمكي به دانشجويان، محققان و جامعه‌ي دانشگاهي ورزش كرديد؟ آيا از آنها حمايت كرديد؟ كه اميرحسيني در پاسخ گفت: من خودم سياسي بر سر كار قرار نگرفتم. من معلم ورزش بودم و با توجه به سابقه‌ي اسلامي خود پله پله سمت‌هاي ورزشي را بدست آوردم و در زماني كه در كميته‌ي ملي المپيك هم حضور داشتم هميشه سعي مي‌كردم از جامعه‌ي علمي حمايت كنم. محمدعلي قره از ديگر افرادي بود كه صحبت كرد. وي به مشكلات ورزش كشور اشاره كرد و گفت: براي برطرف كردن بعضي از مشكلات خبرنگاران سعي كرديم با همكاري انجمن خبرنگاران ورزشي شرايط ادامه تحصيل خبرنگاران را فراهم كنيم كه با كارشكني بعضي‌ها اين كار با مشكل مواجه شد. انتهاي پيام

مطالب مرتبط