فهرست بستن

گزارشی از نخستين نشست تبيين تبعات ورود زنان و خانواده‌ها به ورزشگاه ها

نخستين نشست تبيين تبعات ورود بانوان و خانواده‌ها به ورزشگاه‌ها و ميادين ورزشي روز گذشته با حضور سيد اميرحسيني معاون فرهنگي سازمان تربيت بدني، موسوي مدير كل ورزش بانوان، دكتر غضنفري رئيس فدراسيون بستكبال، رحيمي رئيس فدراسيون هندبال، كتيرايي مدير كل حراست سازمان تربيت بدني و جمعي از كارشناسان و مسوولين ورزش كشور در محل دفتر معاونت فرهنگي سازمان تربيت بدني برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ورزشي ايسنا، سيد امير حسيني معاون فرهنگي سازمان تربيت بدني در ابتداي اين جلسه به تشريح نظرات خود پيرامون موضوع ورود بانوان به ورزشگاهها و ميادين ورزشي پرداخت وافزود: در اين موضوع ما هنوز به يك رويه واحد دست پيدا نكرده‌ايم بطوريكه در برخي از ادارات و شهرستانها معمولا با اعمال سلايق مختلف روبرو هستيم.

وي افزود: در برخي از شهرستانها در ورزشهايي مثل شمشير بازي كه ورزشكاران كاملا پوشيده هستند و مشكلي هم به وجود نمي‌آورد برخي از مسوولين مانع ورود خانواده‌ها براي حمايت و تشويق فرزندانشان به استاديو‌م‌ها و مكانهاي ورزشي شده‌اند در حالي كه عده‌اي معتقد هستند اگر بانوان با رعايت شرايط و ضوابط در قسمتي از سالن حضور پيدا كنند از طرفي موجب تشويق بيشتر ورزشكاران و از طرف ديگر موجب تقويت بيشتر ورزش مذكور مي‌شوند. اميرحسيني در ادامه تصريح كرد: اگر بتوانيم ورزشگاهها و مكانهاي ورزشي را اماكن سالم و پاكي نگه داريم و موقعيت‌هاي خوب را براي خانواده‌ها فراهم كنيم كه آنها در ايام تعطيلات بتوانند براي تماشاي مسابقات حضور پيدا كنند و بازيها را از نزديك ببينند، مي‌توانيم نقش موثري در توسعه ورزش ايفا كنيم.

سيد امير حسيني در ادامه نقطه شروع طرح بحث ورود بانوان به ورزشگاهها را ارسال نامه بنايي مدير كل فعلي ارزشيابي سازمان تربيت بدني خطاب به مهندس هاشمي طبا رييس سازمان تربيت بدني عنوان كرد و گفت: مهندس هاشمي طبا در پاسخ به اين نامه ورزشها را به 3 دسته تقسيم‌بندي كرده‌اند. دسته اول ورزشهايي كه ورزشكاران در آن‌ها با پوشش كامل به رقابت مي‌پردازند همانند كاراته، تكواندو، جودو، تيراندازي، اسب‌دواني، شمشيربازي و ووشو كه طبعا ممنوعيتي براي ورود بانوان به محل برگزاري آنها وجود ندارد. دسته دوم ورزشهاي كه ورزشكاران با لباس تقريبا كامل و پوشيده در آنها به مسابقه‌ مي‌پردازند مثل فوتبال، واليبال، هندبال، بستكبال كه ورود بانوان به محل برگزاري آنها مشروطه به ملبس بودن ورزشكاران به پيراهن آستين بلند، شورت و جوراب مي‌باشد. و دسته سوم نيز ورزشهايي كه به واسطه خصوصيات ذاتي‌شان امكان حضور بانوان از لحاظ شرعي در آنها امكانپذير نيست مانند شنا، واترپلو، كشتي، وزنه‌برداري، و پرورش اندام.

در ادامه اين نشست كتيرايي مدير كل حراست سازمان تربيت بدني به تشريح نظرات خود پيرامون اين موضوع پرداخت وگفت: در رابطه با ورزشهايي مثل هندبال، واليبال و بسكتبال مشكل آن چناني وجود ندارد و در اين سه رشته ورود بانوان به سالن‌هاي ورزشي را امتحان كرده‌ايم و مساله‌اي هم پيش نيامده است. اما در فوتبال كه عمده مشكل هم در اين جريان است اين عمل صورت نگرفته است.

وي افزود: به نظر من اين جلسات بايد جلساتي كاملا كارشناسي باشد و دلايل و نظرات مكتوب و به صورت بولتن ارايه شود تا بتواند كارايي لازم را داشته و نتيجه بخش باشد چراكه اصلا تصميم گيري در اين زمينه در هيات دولت صورت گرفته و همه مسئولين به جز وزيرآموزش وپرورش با آن موافقت كرده‌اند،دليل مخالفت ايشان نيز ماهيت موضوع نبوده بلكه ايشان با نحوه اجرا كار مخالف بودند ومي گفتند بايد فضايي بوجود آيد كه خانواده‌ها در كنارهم باشند نه اينكه خانمها وآقايان از هم جدا باشند. وي افزود:مابه طوركلي اين قضيه را در مسابقات واليبال نوجوانان آسيا هم امتحان كرديم كه دستاوردهاي مثبتي داشت.ضمن اينكه نيروي انتظامي هم هيچ گزارشي مبني بر تخلف در اين زمينه ارائه نكرد.

به گزارش خبرنگار ايسنا در ادامه نشست خانم موسوي مدير كل ورزش بانوان طي سخناني ورود بانوان به ورزشگاهها و اماكن ورزشي را ضروري دانست و افزود: در مجموع و به طور كلي حضور خانواده‌ها و بانوان در ورزشگاهها امري ضروري است و بايد هر چه سريع‌تر صورت پذيرد چراكه آثار و تبعات مثبتي خواهد داشت.

دكتر غضنفري رئيس فدراسيون بسكتبال نيز تبعات ورود بانوان و خانواده‌ها به ميادين ورزشي را مثبت ارزيابي كرد و افزود: تفكيك كامل بين خانم‌ها و آقايان در جامعه مسير نيست. اگر ما از طرفي دنبال وارد كردن فرهنگ ورزشي و ورزشي بودن به خانواده هستيم و از طرف ديگر خانواده را از اين موضوع منفك كنيم عملكردمان با هم تناقض دارد. به طور مثال ما نمي‌توانيم از مادر يا خواهر نوجوان ورزشكاري اين تقاضا و انتظار را داشته باشيم كه فرزندش رادر اردوي شبانه روزي شركت دهد امااز تماشاي بازي فرزندش محروم باشد.

وي افزود: وقتي كه خانواده‌ها را از ورزش دور مي‌كنيم و يا مادر را از فرزندش جدا مي‌كنيم پس چطور مي‌توانيم در بعد ورزش قهرماني، قهرمان تربيت كنيم پس اين مشكل فرهنگي را در آينده به دنبال خواهيم داشت. دكتر غضنفري در ادامه گفت: نبايد بگذاريم به بن‌بست برسيم و بعد تصميم گيري نماييم يعني نبايد كاري كرد كه خانواده‌ها از ورزش جدا شوند، به طوري كه در حال حاضر در تمام دنيا ثابت شده كه ورزش از تمام تخريب‌هاي فرهنگي جلوگيري مي‌كند. وي تصريح كرد: به طور كلي بايد فرآيند و دستور‌العمل اجراي اين طرح را تهيه كرد زيرا هنگامي كه اين اصل مشخص شد، تمام موارد ديگر به طور دقيق تنظيم مي‌شود و مشكلي پيش نخواهد آمد.

بنابراين گزارش درادامه اين نشست نماينده ستاد احيا امربه معروف ونهي از منكر ضمن مخالفت با اين طرح به تشريح نظرات خود پرداخت و گفت: از نظر فقهي مشخص است كه ورود بانوان به محل انجام ورزشهايي كه بدن افراد ورزشكار در آن پوشيده است بلامانع است و مشكلي نخواهد داشت اما از طرف ديگر بايد زمينه جامعه را در نظر گرفت.يعني آيا زمينه آن فراهم است يا خير؟

خانم دكتر نظرعلي مسئول ورزش بانوان استان تهران نيز در اين نشست طي سخناني تبعات ورود خانواده‌ها و بانوان به ميادين ورزشي را مثبت ارزيابي كرد و افزود: به اعتقاد من بايد با اين موضوع ظريف و محتاط برخورد كرد و نبايد آنها را بزرگ كرد چرا كه بزرگ كردن آن خود منجر به بن‌بست رسيدن طرح خواهد شد.پس بايد كم‌كم و از برخي رشته‌ها مثل واليبال و هندبال شروع كرد و افراد كمي را با كنترل و نظارت وارد ورزشگاهها كرد.

وي افزود: بايد مقداري نگرش خود را نسبت به اين موضوع بازتر و عميق‌تر كرده وآنگاه كار را شروع كنيم. به طوري كه در چند مسابقه اين عمل را انجام دهيم و اگر شكست خورديم و يا صحنه‌هاي نامطلوب و فساد را مشاهده كرديم جلوي آن را بگيريم، كه البته هيچگاه اين طور نخواهد شد. بخش دوم گزارش اين نشست صبح فردا برروي تلكس خبرگزاري دانشجويان ايران قرار مي‌گيرد. انتهاي پيام

مطالب مرتبط