فهرست بستن

دکتر سیدمحمدحسین رضوی: عالمی عامل، رهبر و مدیری با عزت نفس

سیدامیر حسینی

کتابچه خاطرات دکتر سیدمحمدحسین رضوی را دانلود کنید

زندگی در صدف خویش گهر ساختن است
در دل شعله فرو رفتن و نگداختن است
عشق ازین گنبد در بسته برون تاختن است
شیشهٔ ماه ز طاق فلک انداختن است
سلطنت نقد دل و دین ز کف انداختن است
به یکی داد جهان بردن و جان باختن است
حکمت و فلسفه را همت مردی باید
تیغ اندیشه بروی دو جهان آختن است
مذهب زنده دلان خواب پریشانی نیست
از همین خاک جهان دگری ساختن است

من توفیقی داشتم در قطار زندگی وایستگاه های مختلف آن با دوستان و رفقای فرزانه و اساتید ارجمند میهن دوست با همتی والا با اخلاق آشنا وهمراه بوده ام.
اواخر دهه 40 در دبیرستان علمیه تهران ر‌شته طبیعی تحصیل می کردم در دبیرستان علمیه از طریق آقای ستوده و پیرهادی از همکلاسی ها با افکار انقلابی و مرحوم دکتر شریعتی و فعالیت های مذهبی انقلابی حسینه ارشاد آشنا شدم. در جلسات هفتگی تیم فوتبال محلی آذرخش که از بنیان‌گذار آن تیم بودم کتاب های مرحوم دکتر شریعتی را مطرح می کردم تا کتابخوانی ترویج شود.
بعد از موفقیت در کنکور مدرسه عالی ورزش در سال 1352 که مقر آن استادیوم امجدیه تهران بود، دوستی من با دکتر رضوی از کتابخانه مدرسه عالی ورزش و نمازخانه ی زیر پله های امجدیه آغاز شد.
ایشان به عنوان دانشجوی انقلابی سال اولی مدرسه عالی ورزش دانشجویان دوره دومی را زیر نظر داشت. این دوستی بعد ها در تشکیل گروه کوهنوردی، انجمن فیلم و شب های شعر و ادب و ترویج کتاب خوانی و تقویت هسته اسلامی و انقلابی دانشجویی و ارتباط با دانشجویان انقلابی دانشکده فنی دانشگاه تهران و و دیگر دانشگاه ها ادامه یافت و سرانجام به پیوند خانوادگی نیز منجر شد.

روستای پاشاکلا محفل انس انقلابیون و نیک اندیشان
از ویژگی های بارز مازندرانی ها و روحیه پهلوانی وسفره داری است. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی روستای پاشا کلا دشت سر آمل در منزل – باغ زیبای مرحوم حاج عطا رضوی پاتوق کتاب و محفل انس نیک اندیشی ، دوستان انقلابی بود؛ محفل آگاهی بخشی و ترویج کتابخوانی و فرزانگی.
آن محفل انس با سفره داری و پذیرایی گرم مادرانه مرحوم حاجیه خانم نبی زاده، مادر آقای دکتر رضوی با کته پلوهای لذیذ و گشاده رویی های صمیمانه مرحوم حاج سیدعطا رضوی همراه بود که از آن دوران، خاطرات فراموش نشدنی و ماندگاری برای دوستان به ثبت رسیده است.
روح آن بزرگواران شاد! یادشان گرامی که فرزندانی صالحی برای خدمت به کشور تربیت کردند.
به گفته معصوم (ص) فرزندان صالح گلهایی هستند از بهشت.

کارآمدی و اثربخشی
جناب دکتر سید محمد حسین رضوی از موسسین کلیدی و تاثیرگذار دانشگاه شمال کارشناس رهبر و مدیری خلاق، توسعه گرا با تفکر زیر ساختی و آینده نگر و وکار آفرین است. ایشان علاوه بر داشتن ویژگی های شخصیتی مثبت اندیشی، سفره داری و خیرخواهی؛ دارای دو ویژگی مدیریتی بارز: کارآمدی و اثربخشی است.

  1. کارآمدی Efficiency به معنی توانمندی برای انجام یک کار یا وظیفه با حداقل منابع، زمان و هزینه
  2. اثربخشEffectiveness به معنای واقعی رهبری درست توانایی دستیابی به اهداف و نتایج مورد انتظار از یک فعالیت یا اعمال مدیریت یعنی انجام کارها به صورت صحیح و با تأثیرگذاری بر نتایج مورد انتظاراست.
    اصولا یک رهبر و مدیر موفق باید همزمان به دو مفهوم efficiency و effectiveness توجه کند تا بتواند بهترین عملکرد را در سازمان خود داشته باشد. به عبارت دیگر، باید سعی کند و برنامه ها واجرای کارها را با کارایی بالا و در عین حال با اثربخشی مناسب انجام دهد تا بهترین نتایج ممکن حاصل شود.

توسعه ورزش مستلزم مبانی نظری است

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با رفتن حاج مصطفی داودی از مدیرکلی تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش و منصوب شدن ایشان از سوی مرحوم شهید رجایی به‌سمت معاون نخست وزیر و سر پرست سازمان تربیت بدنی با توجه به سیاست جوان گرایی اوایل انقلاب در دولت فرصتی نیکو برای جذب فارغ التحصیلان مدرسه عالی ورزش درحوزه ستادی آموزش و پرورش وسازمان تربیت بدنی فراهم شد.
در سال 1360 با انتخاب دکتر سید نصراله سجادی از دوستان متدین و هم دوره ای های مدرسه عالی ورزش به سمت مدیرکلی تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش، از بنده که در سال 1359 در معاونت تامین و تربیت نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش اشتغال داشتم، دعوت به همکاری کرد و در سال 60 به اتفاق ایشان به اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش پرورش رفتیم. تقدیر این چنین بود که طی ده سال (4 سال) در سمت معاون (و حدود 6 سال) به عنوان مدیرکل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش توفیق خدمت یافتم .
در دوره سال 60 زمینه ای شد که ابتدا از آقای رضوی به عنوان کارشناس مسئول واحد تحقیقات پژوهش اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش و سرکارخانم طاهره لامعی همسر ایشان که از دانشجویان متدین انقلابی مدرسه عالی ورزش بودند به عنوان رئیس مرکز تربیت معلم نسیبه دختران دعوت به همکاری کنیم.
در اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش با حضور جمعی از فارغ التحصیلان مدرسه عالی ورزش با مدیریت مشارکتی و کار تیمی تحولات مثبت زیربنایی در توسعه ورزش آموزش و پرورش شکل گرفت.
اسم مرکز تربیت معلم نسیبه در اتاق فکر تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش به پیشنهاد آقای دکتر رضوی و تربیت معلم پسران شهید چمران نیز به پیشنهاد مرحوم محمد شاه حسینی کارشناس مسئول وقت تربیت بدنی استان تهران مطرح و به تصویب رسید. با حمایت مرحوم حاج مصطفی داودی ابتدا مجموعه ورزشی بولینگ عبده به تربیت معلم دختران نسیبه و محل سابق مدرسه عالی ورزش در امجدیه به مرکز تربیت معلم پسران شهید چمران به مدیرت آقای احمد درگاهی اختصاص یافت و فعالیت‌ این دو مرکز تربیت معلم آغاز شد.

نگرش های افراطی تفریطی اول انقلاب
در دهه 60 در جامعه انقلابی آموزش و پرورش آن زمان با نگرش های افراطی و تفریطی روبرو بودیم. اصولا در آن زمان ورزش امری طاغوتی و لهو و لعب تلقی می شد بطوری که ما در سال 1362 موفق به طراحی و برگزاری اولین دوره مسابقات قهرمانی آموزشگاه‌های کشور آنهم در رشته های معدودی شدیم.
متفقا براین باور بودیم بدون داشتن مبانی نظری متقن توسعه ورزش در آموزش و پرورش امری ابتر خواهد بود. با انتخاب دکتر رضوی و رهبری ایشان به عنوان کارشناس مسئول واحد پژوهش وتحقیقات مطالعه نظری در خصوص تدوین مبانی علمی فلسفی تربیت بدنی وورزش و علوم انسانی و پژوهش های کاربردی آغاز شد و آثار ماندگار ارزشمندی تولید شد که نتایج آن در فصلنامه های نیرو و نشاط، کتاب مبانی تربیت بدنی در اسلام آیت‌اله دکتر احمد بهشتی، کتاب تربیت از طریق ورزش مرحوم استاد دکتر رجبعلی مظلومی، نشریات ورزش و ارزش و کتاب ارزشمند بازی های پرورشی منتشر شده است.
اخیرا نیز با هم فکری جناب آقای مهندس هاشمی طبا، یکی از مصاحبه های ورزشی ارزنده انجام شده است آن زمان با مرحوم دکتر حسین بنایی بنیان‌گذار سازمان پیشاهنگی و اولین رئیس کمیته ملی المپیک ایران و مدیرکل وقت تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش توسط انتشارات عابد و دکتر کفاش با عنوان ایران سرای من منتشر شده است و که حاوی دیدگاه‌های ارزشمندی است و مطالعه آن را به دانشجویان و اساتید تربیت بدنی توصیه می کنم.
در این کتاب و مصاحبه با انجام شده مرحوم دکتر حسین بنایی ارکان تربیت بدنی را 4 رکن اصلی ذکر می کنند:

  1. نیروی انسانی،
  2. برنامه ریزی
  3. امکانات و پشتیبانی
  4. کنترل و ارزیابی
    ما در دهه 60 برنامه توسعه ورزشی آموزش و پرورش را بر این 4 رکن استوار و پیگیری کردیم.

در سال 1364 با پیگیری و همفکری تیمی به ویژه پیگیری و ارتباط با آقای دکتر سید محمد صدر مشاور نخست وزیر و عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام که سوابق انقلابی مشترکی با حاج احمد درگاهی و آقای دکتر حسین رضوی داشتند؛ سرانجام حاج احمد درگاهی از هم کلاسی های مدرسه عالی ورزش و از یاران هسته انقلابی و مذهبی قبل از انقلاب و از مجروحین هفده شهریور به سمت معاونت نخست وزیر و ریاست سازمان تربیت بدنی انتخاب و فصل تازه ای در ورزش کشور آغاز شد.
در این دوره نسبت به جذب بسیاری از فارغ التحصیلان مدرسه عالی ورزش در حوزه های ستادی و فدراسیون های ورزشی اقدام شد و از تیم کارشناسی آموزش و پرورش آقای احمد درگاهی به عنوان رئیس سازمان تربیت بدنی، دکتر سید نصراله سجادی به عنوان قائم مقام و دکتر حسین رضوی را به عنوان معاون فرهنگی آموزشی و محمد رضا پهلوان رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران را به عنوان مدیرکل حوزه سرپرستی و دکتر باقرزاده عضو فعلی هیات علمی دانشگاه تهران و رئیس پیشین فدراسیون شمشیربازی را به عنوان مدیرکل امور بین الملل در ستاد سازمان تربیت بدنی منصوب کرد.
این دوره زمینه تحولاتی بنیادین مهمی در ورزش کشور شد که آن جمله می توان به جذب جناب آقای مهندس هاشمی طبا مشاور وقت نخست وزیر به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک اشاره کرد که این حضور منشا خیر و برکت و اثرات بزرگی ماندگاری و در ورزش کشور شده است.

برخی از خدمات دکتر رضوی در معاونت فرهنگی و آموزشی سازمان تربیت بدنی در دهه 60
جناب آقای دکتر سید محمد حسین رضوی به عنوان یک رهبر و مدیری متفکر خلاق و آینده‌نگر در معاونت فرهنگی آموزشی سازمان تربیت بدنی منشا خدمات زیر بنایی مهمی چون راه اندازی انستیتوی ورزش، دبیرستان های ورزش، مدیریت ورزش بانوان، مدیریت ورزش همگانی، ستاد برگزاری مسابقات دهه فجر شد و بخش ورزش در برنامه اول توسعه کشور را تدوین کرد که آثار آن در ورزش کشور همچنان پابرجاست.

بسیاری از فارغ التحصیلان این انستیتو از مدیران موفق ورزش در سازمان تربیت بدنی شدند و فارغ التحصیلان دبیرستان های ورزش نیز به مدارج بالای فنی تیم های ملی رسیدند.
خوشتر آن باشد که سر دلبران
گفته اید در حدیث دیگران

در پایان سخنان خود را با نظرات برخی از همکاران درباره دکتر سیدمحمد حسین رضوی به پایان می برم.

استاد عباس نمازیان معلم و پیشکسوت ورزش و اولین دارنده سوت طلایی در المپیک سیدنی: فهمیده، هوشمند، خادم و آینده نگر، خیرخواه و نیک اندیش. افتخار می کنم به همکاری ایشان در آموزش و پرورش و ورزش کشور.
استاد علی اصغر هادی زاده، معلم ورزش، جانباز و ایثارگر و قهرمان جهان و پارا المپیک و رئیس انجمن دو و میدانی توان یابان: افتخار می کنم به شاگردی ایشان
محمد مایلی کهن، سر مربی سابق تیم ملی فوتبال و ازهم دوره ای ها و فارغ التحصیلان مدرسه عالی ورزش: جدیت در کار و منظم و اثربخش

منوچهر روشن پور، معلم ورزش و رئیس سابق فدراسیون دوچرخه سواری: مدیری بزرگ اندیش، پر انرژی، خلاق،،استادی کارآفرين با کارهای ماندگار جاویدان
حاج علی فرجاد از همکاران آموزش و پرورش و معلم سابق ورزش، دبیر فدراسیون هندبال: همکار و مدیری مثبت اندیش، خستگی ناپذیر و اثربخش با همتی والا و مثال زدنی
ابوالفضل خورشیدی،مشاور وکارشناس برنامه ریزی و دبیر بخش ورزش اولین برنامه توسعه کشور سال 67 وبرنامه های دوم، سوم چهارم وپنجم وششم توسعه: مدیری بنیاد کار، استعداد پرور
دکتر سید حمید قاسمی عضو هیات علمی دانشگاه: عالم با عمل با عزت نفس واصول گرای مدیریت”

خانم دکتر ساراکشکر، هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در نایب رئیس انجمن ورزش شرکت ها: شخصیتی فرو تن متواضع درکار علمی شاگرد پرور با اخلاق”
محسن کچویی کارآفرين اجتماعی عضو هیات اجرایی انجمن ورزش شرکت ها ی ایران: وصل کننده حلقه نیکان سعادتمند در پیوند دادن آدم ها
خانم نژاد نایبی معلم ورزش پیشکسوت: مدیر خوش‌فکر وسازنده وتصمیم گیر جایش در نطام تصمیم سازی وتصمیم گیری کلان ورزش کشور بسیار خالی است

بیا تا جهان را به بد نسپریم
به کو شش همه دست نیکی بریم
نباشد همی نیک وبد پایدار
همان به که نیکی بود یادگار
جهان یادگار است وما رفتنی
به گیتی نماند بجز مردمی

دکتر سیدمحمدحسین رضوی، عضو بازنشسته هیات علمی دانشگاه مازندران و هیات تحریریه در دو فصلنامه پژوهش در ورزش تربیتی و هیات تحریریه در مجله مطالعات راهبردی جامعه شناختی در ورزش و سردبیر در دوفصلنامه مدیریت و کارآفرینی در ورزش و 1 ژورنال دیگر بوده و دارای 12 مقاله کنفرانسی و 42 مقاله ژورنالی در مجلات داخل کشور هستند.

در 14 سال با 18 پژوهشگر مختلف همکاری مستقیم علمی داشته که بیشترین همکاری وی با فرزام فرزان در انتشار 5 مقاله علمی بوده است. مقالات منتشر شده دکتر رضوی بیشتر در موضوعات صنعت ورزش، ایران، اشتغال و ساختار تهیه شده است.

دکتر رضوی عضو موسس و بنیانگذار و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل دانشگاه غیرانتفاعی شمال در شهر آمل است و در سمت های معاون فرهنگی و آموزشی و معاون فنی سازمان تربیت بدنی، معاون طرح و برنامه وآموزشی سازمان هواپيمايی کشوری، معاون اداری و مالی دانشگاه تربيت مدرس، معاون اداری و مالی مرکز مطالعات و بهره وری دانشگاه تربيت مدرس، موسس و رئيس هيئت مديره موسسه فرهنگی شمال پايدار

کتابچه خاطرات دکتر سیدمحمدحسین رضوی را دانلود کنید

مطالب مرتبط