فهرست بستن

ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی با کمبود کتاب مواجه است

سید امیر حسینی، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای از کمبود آثار مناسب در حوزه ورزش زورخانه‌ای خبر داد و گفت: مولفان و پژوهشگران ورزش باستانی به‌ویژه ورزش زورخانه‌ای باید با هدف گسترش آن در سطح بین‌الملل به تالیف کتاب‌های مناسب اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، 14 شهریور برابر با هفدهم شوال مصادف با سالروز نبرد حضرت علی(ع) با عمروبن‌عبدود در جنگ خندق نماد قدرت، شجاعت، اخلاق و مبارزه با هوای نفس آن امام همام به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در تقویم کشورمان نامگذاری شده است.

به همین مناسبت با سید امیر حسینی، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای درباره ورزش پهلوانی و ضعف و قوت آثار مکتوب موجود در این حوزه گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

حسینی معتقد است که ورزش همواره در تاریخ فرهنگ ایران با آیین و منش پهلوانی توام بوده و قهرمانان اساطیری ایران کسانی‌اند که نقش پهلوانی را در میان مردم ایفا می‌کردند. آن‌ها هم خادمان مردم و هم حافظ مرزهای ایران زمین بودند.

دبیرکل فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای ادامه داد: در فرهنگ ایران زمین، پهلوانی با خردمندی آمیخته و پهلوانان ناموران خردمند بودند که شخصیت‌ آن‌ها بر آیین پهلوانی، اخلاق و منش انسانی استوار بوده است.

وی گفت: پهلوانی در عرصه‌های جدید نیز بر ارزش‌های انسانی مانند احترام، دوستی، برادری، لذت بردن از تلاش و کوشش، میهن‌دوستی، هنردوستی و هنرورزی پایبند است و امروزه ورزش در سطح جهان به دنبال گسترش همین ارزش‌هاست. نمود این ارزش‌ها را در کتاب شاهنامه فردوسی می‌توان دید.

رییس سابق آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک شاهنامه فردوسی را مولود رویدادهای رزمی و قهرمانان و پهلوانان دانست و گفت: پهلوانان همواره در تاریخ فرهنگ ایران زمین در نبرد میان نور و ظلمت یا حق و باطل درگیر بودند و با ویژگی‌های جسمانی و رزمی، خردمندی و زیرکی، الگوی یک نظام تربیتی و نمادی بر هویت فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شدند. پهلوانان همواره یار مظلوم و دشمن ستمگران در تاریخ ایران بودند.

وی با بیان این‌که در فرهنگ ایرانی، خردورزی محصول مطلوب سلامت تن و در فرهنگ ملی ایران، راستی و درستی نتیجه نیرومندی است، افزود: در تاریخ پهلوانی ایران منابع مختلفی وجود دارد که اغلب به صورت شفاهی و سینه به سینه از نقادان مختلف نقل شده‌ و به نسل حاضر رسیده‌ است اما برجستگی تاریخی پهلوانی را می‌توان در شاهنامه فردوسی مشاهده کرد. شاهنامه فردوسی در واقع شاهنامه پهلوانان ایران زمین است، پهلوانانی که در حیطه مسوولیت خود فعالیت و خدمت کرده‌اند.

حسینی در پاسخ به این سوال که آیا کتاب‌هایی که تاکنون در حوزه ورزش پهلوانی و باستانی تالیف شده‌اند، توانسته‌اند پاسخگوی نیاز مخاطبان باشند؟ گفت: در طول صد سال اخیر در حوزه ورزش باستانی و آیین پهلوانی کتاب‌های زیادی نوشته نشده و تنها دو منبع اساسی درباره تاریخ ورزش باستانی ارایه شده است. کتاب «تاریخ ورزش باستانی در ایران» اثر مرحوم حسین پرتوی‌بیضایی‌کاشانی و کتاب «تاریخ فرهنگ ورزش باستانی و گروه‌های زورخانه‌رو» اثر مرحوم غلامرضا انصاف‌پور عناوین این آثار را تشکیل می‌دهند.

دبیرکل فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای در ادامه سخنانش اظهار کرد: همچنین در این حوزه پژوهش‌هایی توسط مرحوم محمدجعفر محجوب، مرتضی صراف و مهران افشاری ارایه شده‌اند. بنابراین، در حوزه ورزش باستانی و پهلوانی با منابع محدودی مواجه‌ایم که لازم است تا مولفان و مسوولان حوزه مذکور نسبت به نگارش و انتشار آثار مناسب با هدف آشنایی بیش از پیش جوانان به‌ویژه دانشجویان رشته‌های تربیت‌بدنی با ورزش باستانی و زورخانه‌ای اقدام کنند.

وی با اشاره به کتاب «تاریخ‌نامه ورزش ایران زمین» که مجموعه مقاله‌ها، سخنرانی‌ها و گزارش‌های نخستین هم‌اندیشی بین‌المللی تاریخ ورزش ایران با رویکرد ورزش زورخانه‌ای را در بردارد، عنوان کرد: این اثر با هدف دستیابی به منابع جدید درباره ورزش باستانی تالیف و ارایه شده است اما نگارش و انتشار این اثر کافی نیست بلکه پژوهشگران حوزه ورزش باستانی باید همت بیشتری کنند تا بتوانند در عرصه‌های بین‌المللی نیز آثاری را ارایه و به گسترش ورزش زورخانه‌ای و آیین پهلوانی که به ثبت جهانی یونسکو نیز رسیده است، کمک کنند.

رییس سابق آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک ادامه داد: این اثر به عنوان یک منبع بسیار مناسب برای تاریخ ورزش سرزمین ایران به شمار می‌آید که تاکنون با استقبال چشمگیر استادان و دانشجویان رشته تربیت بدنی به ویژه درس تاریخ ورزش ایران مواجه شده است. در این اثر پیام‌هایی از رییس کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران وقت، رییس و دبیرکل جامعه بین‌المللی تاریخ‌نگاران المپیک وقت به چشم می‌خورد.

حسینی در پاسخ به این سوال که مخاطبان با مطالعه این اثر چه مطالبی را فرا می‌گیرند؟ گفت: مخاطبان با مطالعه این اثر با توضیح عناوینی مانند ورزش در ایران باستان، شناسایی نگاره‌های ورزشی در جام ارجان، پیشینه تاریخی ارجان، تحلیل نگاره‌های جام ارجان، نگاره‌های ورزشی ارجان، جام حسنلو و مبارزه مشت‌زنی در جام حسنلو آشنا می‌شوند.

دبیرکل فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای افزود: ریشه‌های بازی‌های المپیک در ایران و تاثیرات فرهنگی ایران در بازی‌های المپیک، جایگاه ورزش در آموزش‌های ایرانیان دوران باستان، نظام‌های تربیت‌بدنی در ایران باستان، ورزش در دوره اسلامی از دیدگاه فرهنگ هندوستان و ورزش در ایران اسلامی از جمله مقالاتی‌اند که در کتاب «تاریخ‌نامه ورزش ایران زمین » ارایه شده‌اند.

وی بیان کرد: از دیگر مقالات ارایه شده در این اثر می‌توان به ورزش در نزد ایرانیان، رستم پهلوان در سغد، درآمدی بر بازی‌های منصفانه در ورزش و بررسی بازی‌های بومی محلی سیستان اشاره کرد. در بخش دیگر از این نوشتار مقالاتی با عناوین ورزش در زبان و ادبیات فارسی، کشتی بستن و کشتی گرفتن، ورزش و اثرات اجتماعی آن از دیدگاه ملک‌شعرای بهار و بلندآوازی ایرانیان در چوگان‌بازی به چشم می‌خورند. همچنین مقاله بازآفرینی و گسترش ورزش باستانی در عرصه‌های داخلی و خارجی توسط اینجانب در این اثر درج شده است.

رییس سابق آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک عنوان کرد: مخاطبان در کتاب «تاریخ‌نامه ورزش ایران زمین» می‌توانند مقالاتی مانند حضور ایران در صحنه‌های بین‌المللی ورزش، کارشناسی هویت فرهنگی و اجتماعی ورزش چوگان، روند تاریخ شکل‌گیری و تحول باشگاه‌های ورزشی در ایران، تاریخچه تکواندو در ایران و جهان، تاریخچه فدراسیون‌های اسلامی، تاریخ ورزش نابینایان در ایران، هاکی؛ میراث ورزشی ایرانیان، ورزش باستانی و مروری بر تاریخچه آن، اجرای ورزش باستانی در زورخانه‌ها و نمایش ورزش باستانی در مراسم را مطالعه کنند.

کتاب «تاریخ‌نامه ورزش ایران زمین» اثر مشترک سیدامیر حسینی، هایده صیرفی و حسن باستانی‌راد با شمارگان سه هزار نسخه، 500 صفحه و بهای پنج هزار تومان از سوی انتشارات کمیته ملی المپیک منتشر شده است.

مطالب مرتبط