فهرست بستن

وزیر ورزش دولت آقای رئیسی نگرشی فراجناحی داشته باشد

سیدامیر دبیرکل پیشین کمیته ملی المپیک با اشاره به شاخص‌های موردتوجه در انتخاب متصدی جدید وزارت ورزش گفت: وزیر جدید باید پاسخگویی، شفافیت و مسئولیت‌پذیری را در دستگاه ورزش کشور نهادینه کند.

سید امیرحسینی در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به این پرسش که «وزیر ورزش در دولت سیزدهم از چه ویژگی هایی باید بر خوردار باشد؟» به مهمترین فاکتورهای لازم برای لحاظ شدن در انتخاب گزینه موردنظر اشاره کرد.

وی این گفتگو را با اشاره به صنعت ورزش و نقش مهمی که در تولید ناخالص ملی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ایفا می‌کند، آغاز کرد و گفت: صنعت ورزش در اتحادیه اروپا بیش از ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی کشور مان و معادل۲۹۴ میلیارد یورو گزارش شده است و موفق شده با رویکرد اشتغال زایی ۵ درصد از شاغلین اتحادیه اروپا را به خود اختصاص دهد.

نایب رئیس پیشین کمیته ملی المپیک بر رویکردهای اقتصادی رئیس جمهور منتخب برای دولت سیزدهم تاکید کرد و ادامه داد: در کنار ظرفیت های سلامت بخشی و توانمند سازی آحاد مختلف ملت و نقشی که ورزش در انسجام و نشاط بخشی و و حدت آفرینی در جامعه دارد باید ظرفیت های اقتصادی واشتغال زایی ورزش در دولت سیزدهم مورد توجه جدی قرار گیرد.

این مدیر پیشین ورزش در ادامه توضیح ویژگی های وزیر آینده گفت: لازم است وزیر ورزش و جوانان از سوابق اجرایی در حد معاون وزیر، ریاست فدراسیون یا سوابق تقنینی و ورزشی شایسته، توانمند، متعهد، مسئولیت پذیر پاسخگو با درک بنیادی از ورزش از چالش های پیش رو ورزش و جوانان شناخت لازم را داشته باشد.

حسینی در این رابطه ادامه داد: در این راستا لازم است وزیر ورزش و تیم کاری او شناخت جامعی از صنعت ورزش و بخش های عملکردی، بخش تولیدات و محصولات و همچنین چالش ها و مسائل ورزش کشور داشته باشد و چگونگی تامین منابع با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و بازار سرمایه و تشکل های مردم سالار ورزشی را هم بداند.

دبیرکل پیشین کمیته ملی المپیک همچنین بر لزوم برخورداری از مهارت های رهبری، مدیریت، تیم سازی و …. درکنار جذب نخبگان و شایستگان و متخصصین در حوزه های مختلف به عنوان ویژگی های لازم وزیر ورزش جدید تاکید کرد.

وی تصریح کرد: تفکر و بینش بنیادین و آینده نگر، برنامه محور و عملگرا با رویکردی مشارکت جویانه، کاهش تصدی گرایانه و معتقد به راهبری سازمانی چابک و بهره ور دیگر ویژگی هایی است که وزیر ورزش جدید و تیم همراه او باید از آنها برخوردار باشند.

بنا به اعتقاد حسینی واجب است که وزیر ورزش و جوانان و تیم کاری رویکردی موثر به تقویت سمن ها و نقش نهاد های مردم سالار داشته باشند و شرایط را برای مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری در امور ورزش و جوانان را به خوبی فراهم نماید.

سرپرست پیشین فدراسیون وزنه برداری بر لزوم برخوردار بودن وزیر جدید ورزش از نگرشی فراجناحی، مستقل، شجاع، تصمیم گیر، جوانگرا و خلاقانه تاکید کرد و گفت: اینگونه وی می‌تواند همه ظرفیت های ورزش را برای توسعه به کار بگیرد و نسبت به اصلاح ساختار های ناسالم با قدرت اقدام نماید.

وی با بیان اینکه فردی که به عنوان متصدی جدید وزارت ورزش انتخاب می شود باید با توانمندی شاخص های حکمرانی خوب پاسخگویی، شفافیت و مسئولیت پذیری را در دستگاه ورزش نهادینه کند، تاکید کرد: او باید از توانمندی لازم برای ایجاد اتاق فکر فعال متشکل از خبرگان ورزش، امور جوانان و شایستگان و متخصصین در حوزه های مرتبط برخوردار باشد.

امیر حسینی در بخش پایانی این گفتگو گفت: لازم است وزیر آینده از توانمندی لازم برای ایجاد رویکردهای حمایتی مناسب و اثر بخش در تقویت نقش باشگاه‌های ورزشی به عنوان موتور محرک توسعه ورزش و مصمم به اهتمام ویژه به نقش مهم ورزش مدارس و بانوان و اقشار مختلف در توسعه کشور باشد.

مطالب مرتبط